O letiště se výborně stará Aeroklub Přibyslav

Zobrazeno 9. 4. 2025


Hostem letošní čtvrté, tedy dubnové, tiskové besedy na přibyslavské radnici byl předseda Aeroklubu Přibyslav Josef Novotný, který v jeho čele stojí od roku 2016. Místostarosta města Michael Omes jej představil slovy, že ho vítá poprvé.

„Náš aeroklub nyní má 102 členy, směsici nadšenců do létání i modelářů, ale především aktivních pilotů. Jsme čistě dobrovolnický spolek, nemáme jediného zaměstnance, přesto by se při objemu různých povinností na letišti dalo hovořit o plnohodnotném pracovním úvazku několika členů. Přibyslav je s ohledem na termické podmínky centra Vysočiny ideální lokalitou, proto se řadíme mezi česká a moravská letiště s převahou bezmotorového létání. Provozujeme také leteckou školu, ovšem nikoli na komerční bázi, jak je tomu většinou jinde, naši žáci jsou členy aeroklubu,“ řekl Josef Novotný a připomenul obrovské úspěchy přibyslavských pilotů kluzáků - mnohonásobného mistra Evropy a držitele Ceny města Přibyslav Pavla Loužeckého, mladičké vicemistryně světa Michaely Křížové a úspěšného reprezentanta ČR a organizátora paraglidingových soutěží Milana Klementa.

„Nejde však výhradně o sport. Možná někdo z vás letěl na zahraniční dovolenou letadlem, v jehož kokpitu seděli naši odchovanci František Leták nebo Jan Starý, který celý svůj profesní život zasvětil aerolinkám ČSA a nyní působí jako náčelník našeho letiště, několik našich odchovanců se začlenilo do letecké struktury Armády České republiky,“ uvedl šéf aeroklubu.

Neskrýval skutečnost, že přibývá méně nové krve. Vysvětluje si to tím, že dnešní mládež má obecně méně zájmů a navíc na Vysočině leží další čtyři travnatá letiště. Jiným problémem jsou finance, létání není levné, a roli v Přibylavi také hraje složitá majetková struktura letištního území, které vzniklo v roce 1932 jako záložní pro trasu Praha - Brno - Bratislava - Košice, pozemky startovací a přistávací dráhy vlastní deset(!) majitelů.

Místostarosta města Michael Omes před novináři ocenil činnost aeroklubu, který oživuje nebe nad městem a nabízí několik druhů branného sportu: „Jsme rádi, že letiště máme a že na něm působí pracovitý aeroklub“.

Rozsáhlá letištní plocha tradičně slouží největší středoevropské přehlídce moderní hasičské techniky, která se pod názvem Pyrocar poprvé konala v roce 2007, po několika reprízách bude další v srpnu 2027.

Za Městský úřad a samosprávu na tiskové besedě promluvil Ing. Jan Prchal z odboru výstavby a životního prostředí. Do detailů srozumitelně představil „revoluční“ změny svozu a třídění komunálních odpadů a jejich recyklaci. Tzv. poelnice budou od příštího roku vyváženy co dva týdny, nikoli jako dosud týdně. Také další opatření by měla vést k radikálnímu snížení produkce odpadů z domácností, jejich vyššímu třídění a smysluplné recyklaci. O tomto úsilí jsou občané textem i grafikou informování na stránkách Přibyslavského občasníků.

Jan Prchal dodatečně sdělil, že ve městě v průběhu tří let přibude zeleň díky výsadbě 2000 nových tromů a snad až 8000 keřů.

Michael Omes tiskovou besedu uzavřel sdělením, že ve druhé polovině roku bude zahájena 1. etapa stavby tribuny přiznejme ve tvaru A mezi hřištěm pro kopanou a volejbalovými a tenisovými kurty. Od letošního července se kvůli tomu v Přibyslavi nejméně půldruhého roku nebude hrát soutěžní fotbal. O náhradním hřišti v blízkém okolí se jedná, jak napověděl přítomný Jan Prchal, který jako záložník obléká dres SK Přibyslav, klub chtěl hrát ve Velké Losenici, ale tam neuspěl, hřiště v Keřkově je tvrdé jako mlat, jednání proto směřuje k tomu, aby se hrálo v blízkém povodí Sázavy, na železniční trati Přibyslav - Havlíčkův Brod.

Ivo Havlík

Snímky Josefa Novotného, Michaela Omese a Jana Prchala a z letiště autora